Friday, August 26, 2005

Terrarium

Zoals jullie mss al wel gelezen hebben in mijn tweede post, heb ik als bonus bovenop mijn betaling voor mijn vakantiejob ook een oud terrarium van mijn werkgever gekregen. Ik heb zonet het hele ding minutieus schoongemaakt - een werkje waar ik een dik half uur mee bezig ben geweest.
Het ding is dan ook enorm, een kleine anderhalve meter lengte, en een dikke 70 cm hoog. Paul, mijn werkgever, hield er drie hazelwormen in (een soort hagedis zonder poten, door veel mensen luid gillend verkeerdelijk voor adders aanzien), maar die zijn intussen overleden, en dus stond het terrarium leeg. En daar hij in zijn nieuwe huis geen dieren meer wil houden, kreeg ik het ding.

De vraag is nu: wat ga ik erin houden...? Ik heb al een aquarium met vijf goudvissen (dat zo ongeveer drie keer zo klein is als dit terrarium), en momenteel is dat het enige dat ik op mijn kamer mag houden. Het terrarium is ook te groot voor mijn kamer, en wss ook voor mijn kot, dus zal het voorlopig in de kelder moeten blijven staan tot ik het ergens kan zetten. Ik heb al wat zitten rondsurfen op internet op zoek naar leuke beestjes, maar daar ik tegen de import van tropische dieren ben die toch te groot worden (denk maar aan al die mensen die een kleine leguaan kopen die al snel een meter lang wordt, of de duizenden waterschildpadden die in Belgiƫ worden uitgezet omdat ze uit hun aquarium groeien), is mijn keuze al beperkter. Momenteel gaan mijn gedachten uit naar een beestje dat ook al in mijn vijver rondzwemt, namelijk simpele watersalamanders. Simpel te houden, worden niet groter dan 20 cm, en ze kunnen mits goed verzorgd tot 15 jaar oud worden. Oh ja, en ze zijn dolkomisch om bezig te zien, de uitdrukking op hun gezicht alleen al is onbetaalbaar.
Maar dan kijk ik naar kleinere hagedissen en word ik daar weer door afgeleid... ach ja, het is toch toekomstmuziek. Maar als er mensen zijn die leuke beestjes kennen die niet te groot zijn en dus comfortabel kunnen leven in een terrarium, laat het me weten!

No comments: