Tuesday, August 23, 2005

Closer

Wauw. Wauw wauw wauw.
Ik ben nog maar zelden zo aangedaan geweest door een film als ik nu ben door het net bekijken van Closer. Ik weet echt niet goed wat te doen met de dingen die nu door mijn hoofd spoken...

Ik geef het toe, het oorspronkelijke idee achter het huren van dit pareltje was vooral mijn broer's en mijn eigen ongezonde obsessie door Natalie Portman... Ik zal mijn bewieroking van dit goddelijke schepsel voor een andere blog houden ;).
Maar verdekke, de begingeneriek was nog maar net voorbij of de eerste twee, doodsimpele shots hadden me al bij mijn nekvel. Simpele afwisselende shots van Natalie Portman's personage Alice en Jude Law als Dan, die op elkaar toelopen in een drukke Londense straat, dit ondersteund met het fenomenale nummer 'The Blower's Daughter' van Damien Rice. Meer moet dat niet zijn.

Wat volgt is één van de pijnlijkste films die ik ooit zag. Vier topacteurs die een thema aansnijden dat o zo gemakkelijk in clichés en rommel vervalt, maar dat hier eindelijk écht lijkt, omdat het eindelijk eens onverbloemd, vuil en realistisch wordt voorgesteld. Inderdaad, de liefde dus.
Meer ga ik er niet over zeggen... alleen dat veel dingen zo herkenbaar waren dat ik echt moeite moest doen om niet stomweg te beginnen janken.
Ik laat jullie met de meest harde en gemene conversatie tussen Anna (Julia Roberts) en Larry (Clive Owen), en de boodschap voor degenen die Closer nog niet gezien hebben nu meteen te rénnen naar de videotheek. NU.

Anna: We do everything that people who have sex do!
Larry: Do you enjoy sucking him off?
Anna: Yes!
Larry: You like his cock?
Anna: I love it!
Larry: You like him coming in your face?
Anna: Yes!
Larry: What does it taste like?
Anna: It tastes like you but sweeter!
Larry: That's the spirit. Thank you. Thank you for your honesty. Now fuck off and die, you fucked up slag.

Oké, en nog de mooiste zin uit de hele parel:

I know who you are. I love you. I love everything about you that hurts.

4 comments:

Iradonian said...

Ik heb Closer in de cinema gezien en was danig aangedaan. Het is een parel van een film, maar hard als diamant.
Een aanrader, maar denk niet dat je die even gezellig, romantisch op een avondje kan zien. Wat heel poëtisch begint, eindigt in een een diabolisch steekspel tussen de vier personages.

Om even terug te komen op die adoratie van Natalie Portman: hebben jullie even pech dat de scène waarin ze stript eruit is geknipt...

Father Fritz said...

Ik weet het... hoewel ik al ruim genoeg had aan de shots van haar die ik wél kreeg :p.
En idd, romantisch was ie allesbehalve... wat een opluchting was.

Gratts said...

Geweldige film inderdaad.

bosduif said...

Mag ik reclame maken?

Webloggers gebruiken af en toe dezelfde bronnen :)

http://nogalwiedus.blogspot.com/2004/12/balthazaar-bosduif-is-cynisch.html