Monday, August 22, 2005

Illegaliteit!

Na lang en hard zoeken heb ik dan toch sinds vorige week een vakantiejob gevonden... en wat voor één. Ik werk bij de vader van een medewerkster van mijn vader (lekker simpel) aan diens nieuwe huis. Nu, lijkt simpel en normaal. Helaas, in mijn leven is niks simpel, laat staan normaal...

Paul, want zo heet mijn werkgever, woonde tot nu toe in een kast van een huis in Tienen. Het is zo het type Adams-family huis: een soortement grote toren vanvoor, met een heel groot deel woonhuis er nog achter, plus een joekel van een schuur. Uiteraard is dit huis wel in betere staat dan dat van de Adamsen, maar dat raadde je waarschijnlijk al.
Nu is de vraag: waarom wil iemand weg uit zo'n huis...? Ik ben er nu één dag geweest om te helpen opruimen, en ik kwijlde zowat de vloer onder... Wel, Paul blijkbaar niet. Hij is het vooral beu in Tienen, wat hij een soort 'Vlaams Charleroi' noemt. En ik moet toegeven, de man heeft een punt.
Maar bon, tot daar lijkt alles dus logisch. Maar dan kom ik aan de plaats waar Paul nu naar is verhuisd, en bij het huis dat hij samen met mij aan het renoveren is.

Berlare. The middle of Nowhere, ergens tussen Aalst en Dendermonde. En alsof dat nog niet erg genoeg is, heeft Paul daar een soortement illegaal buitenverblijfje dat op instorten stond overgekocht, en is hij al sinds januari bezig met het bewoonbaar maken ervan. Alle muren uitgebroken en opnieuw opgebouwd, een nieuw dak gelegd, nieuwe vloer... er ligt nog één originele vloer en één originele muur, geloof ik.
Nu, ik moet toegeven: het begint op iets te trekken. Hij heeft de buitenwand met leem afgewerkt, en overal het houtwerk vernieuwd, en nu ziet het geheel er steeds minder als een marginaal Vlaams bungalow-geval uit, en steeds meer als een huis. Maar...

Dat is het niet, want het ding is illegaal gebouwd. Zodoende heeft het ook geen elektriciteit of stromend water. Daarop heeft Paul echter iets gevonden... en wat voor iets.
Voor de elektriciteit: een windmolen (!) en een tuinhuis vol autobatterijen om stroom in op te slaan, plus een generator voor noodgevallen. Ik kan me jullie gefronste wenkbrouwen zo voorstellen nu... het is inderdaad een gestoord plan, gestoorder nog dan zijn waterput met zuiveringspomp die al af is én werkt.
Nu, ik spreek de man niet tegen, zeker niet omdat hij me 10 euro per uur betaalt... maar ik vrees voor de dag waarop de plaatselijke autoriteiten zijn illegaal bouwsel in de gaten krijgen. Ach ja...

Soit, wat doe ik daar dan zoal? Tuinhuizen bouwen, beton gieten, keldervloeren uithakken en vernieuwen, houtwerk vervangen en schilderen, muren en plafonds verven, bomen snoeien, leem maken... alles en nog wat. Ook een pittig detail is dat VT4 het gigantische huis in Tienen heeft gespot voor hun programma Huizenjacht, en dat ze er morgen naar komen kijken. Wat dus betekent dat ik, na vorige week al alle ramen daar te hebben gekuist (en geloof me, daar ben ik een hele dag mee zoet geweest), ook nog eens alles mag gaan schoonmaken. En laat nu net dat enorme schoonmaakwerk zijn dat Paul ook zin heeft gegeven ergens kleiner te gaan wonen... je kan je mijn paniek voorstellen.
Maar bon, het betaalt royaal, ik heb als bonus nog een oud terrarium gratis erbovenop gekregen, en over een week stop ik ermee...

No comments: